نويسنده: دکتر هرمزديار کيانمهر




 

جنس شمعداني (Pelargonium) داراي حدود 250 گونه است و در خانواده ي شمعداني (1) قرار دارد. اين گياهان به اشکال و فرم هاي متنوع يافت مي شوند. مناسب رشد در باغچه، گلخانه و برخي نمونه ها نيز مناسب آپارتمان مي باشند. شمعداني گياه مورد علاقه ايرانيان است. آنها با گل هاي زيباي خود با کمترين توجه کاشت و نگهداري مي شوند. برخي از آنها برگ ريز بوده و برخي از گونه ها به صورت گياهان گوشتي رشد مي نمايند.
برخي از گونه هاي متداول P.peltatum و P.graveolens P. domesticum و تعداد زيادي از واريته هاي مختلف با گل ها و رنگ گل هاي زيبا و متنوع مي باشند. P. peltatum به شمعداني برگ زيتوني معروف است. اين گياه بومي آفريقاي جنوبي است با ساقه هايي که به طور پخش و خوابيده رشد مي نمايند. برگ هاي گوشتي و سبز کم رنگ آن شبيه برگ زيتون است. گل هاي زيباي آنها به رنگ نارنجي و به صورت چتري از اوايل بهار تا اوايل پاييز توليد مي شوند. واريته هاي زيادي از آنها با رنگ هاي متنوعي از گل ها ايجاد شده است. P.graveolens نيز مانند گونه قبلي ساقه هاي پخش و خوابيده و رونده اي ايجاد مي نمايد. اين گياه برگ هايي معطر با بريدگي پنجه اي ايجاد نموده که مضرس نيز مي باشند. گونه ي P.domesticum به صورت بته اي راست رشد نموده برگ هاي آن پهن تخم مرغي گاه با بريدگي هاي پنجه اي و مضرس به رنگ سبز کم رنگ مي باشند. گل ها به رنگ هاي متنوع از نارنجي تا ارغواني است. رگبرگ ها برجسته با نقاط تيره. واريته هاي متعددي با رنگ گل ها و رنگ هاي متنوع ايجاد شده است.
گياه را در خاک کمپوست معمولي بکاريد در جايي که بيشترين نور به آن بتابد (معمولاً پشت پنجره). در فصول بهار و تابستان منظماً آبياري نماييد. در گلخانه از نور مستقيم آفتاب در ماههاي تابستان دور نگه داريد. در زمستان دماي بين 10- 7 درجه سانتي گراد قرار دهيد. در تابستان در معرض کولر يا کوران براي تبادل هوا قرار دهيد. در بهار و تابستان هر 10 روز يک بار با کود مايع گياه را تغذيه نماييد.
ازدياد گياه از طريق ايجاد قلمه از نوک رويشي امکان پذير است. آنها را اواخر تابستان يا ابتداي پاييز تهيه نموده در مخلوطي از کمپوست و شن بکاريد و روي آنها روزنامه يا کاغذ بگذاريد و در جاي مرطوب قرار دهيد تا ريشه ايجاد نمايند. سپس آنها را به گلدان هاي جداگانه اي منتقل نماييد.
شمعداني آفات زيادي دارد که بيشتر حشرات ريز مي باشند و ممکن است به آنها آسيب برسانند. همچنين انگل هاي قارچي و باکتريايي مختلف ممکن است عوارض و علائم بيماري متعددي را در آنها ايجاد نمايند.

پي نوشت ها :

1. Geraniaceae

منبع مقاله :
کيانمهر، هرمزديار، (1388)، گل هاي آپارتماني و سبزيکاري، تهران: آييژ، چاپ اول